Parnas na ostrově
Sobota 11. 7. | 20:00 | Klášter Želiv – malovaný refektář
Alena Hoenigová - sólové cembalo (CZ)
Zahrada bohů v hudbě, slovu a obrazech...
vstupné 100 Kč/ sleva 80 Kč
Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656 – 1746) byl jedním z mála našich barokních skladatelů, kteří nemuseli odejít za prací do ciziny, ale mohl působit ve svém rodném kraji. Již jako mladík vstoupil do služeb princezny Sybily Augusty na zámku v Ostrově. O tamější zámecké zahradě se psalo jako o osmém divu světa - nádherný labyrint cizokrajných rostlin, sousoší nymf, antických božstev a múz se zrcadlí i ve Fischerově tvorbě. Sbírky s názvem „Hudební parnas“ nebo „Ariadnina nit“ zpracovávají stejná témata jako architekt zámecké zahrady v Ostrově.
Procházce divuplnou zahradou se podobá i program „Parnas na ostrově“. Fischerova hudba nás provede osudem Sybilly Augusty až do německého Rastattu nebo švýcarského kláštera vysoko v horách Einsiedeln. Dozvíme se, jak se zasnoubila se svým mužem – hrdinou v bojích proti Turkům – který původně přijel na námluvy za její starší sestrou, jak se stala hostitelkou v mírových jednáních ve válkách o španělské dědictví nebo jak se dostala do skandální historky Marca Twaina.
Zavede nás i do Francie – nepřítele ve válce, ale idolu v umění. Umění, které bylo fascinováno antickou mytologii. I naše putování zahradním labyrintem se zastaví u jednotlivých antických příběhů a poodhrne závoj narážek a podobenství.
Alena Hönigová, pravidelný host festivalu Musica Figurata, vystudovala hru na cembalo na Akademii múzických umění v Praze ve třídě Giedré Lukšaité Mrázkové a Zuzany Růžičkové. V letech 1999 - 2004 pokračovala postgraduálním studiem na Schola Cantorum ve švýcarské Basileji v oborech sólové cembalo, fortepiano, improvizace a generálbas. Jejími učiteli zde byli Andrea Marcon, Edoardo Torbianelli, Jesper Christensen, Gottfried Bach a Emmanuel le Divellec.
Ve Schole Cantorum od roku 2001 působila též jako korepetitorka. Ve Švýcarsku připravila a nahrála projekt ze sbírky „Hashirim ascher lischl´lomo“ od Salamone Rossiho. Ve spolupráci se souborem „La Vinciolina“ vyhrála první cenu na mezinárodní soutěži „Gotha Competition“ na Händelově Festivalu v Göttingenu v roce 2001. V roce 2002 Alena Hönigová založila soubor „Muscadin Baroque ensemble“, se kterým uskutečnila vedle barokních projektů též několik premiér soudobé hudby, včetně opery „Racine´s Esther“ od Borise Yoffe v roce 2006. Jako sólistka na cembalo a fortepiano i jako komorní hráčka spolupracuje s řadou solistů i nejrůznějších hudebních souborů. V letech 2004 až 2010 organizovala v Basileji koncertní řadu v kostele sv. Leonharda. V roce 2005 natočila pro švýcarské rádio DRS2 s flétnistkou Corinou Marti CD „Seicento im Lombardei“ (2006 vydavatelství „Ars musici“), 2007 bachovské CD pro francouzský label „Edition du nopal“ a 2009 nahrávku vokálních a instrumentálních děl Salomone Rossiho („Panclassics“, CH). Na podzim 2011 byla publikována její nahrávka děl J. L. Dusíka pro fortepiano (Koramant Records, CH). V současné době je nově na trhu CD Jommelliho kantát (Ensemble Muscadin, um. vedení Alena Hönigová). Od roku 2011 je Alena uměleckou vedoucí cyklu barokních koncertů v "Dominikánské 8" a od roku 2012 řídí hudební festival na zámku v Jezeří, který navazuje bohatou hudební tradici tohoto místa v severních Čechách.